TÁMOP-3.1.4.C-14-2015-0269

Intézményünk részese és megvalósítója 

Társadalmi Megújulás Operatív Program Innovatív iskolák fejlesztése 2. ütemének 

Projekt összefoglaló – TÁMOP-3.1.4.C-14-2015-0269

A mottónak megfelelően az intézmény pedagógusait és tanulóit egyaránt szeretnénk hosszú távon is aktivizálni. A pályázat keretében megvalósuló fejlesztések magukban hordozzák a további innovációk, fejlesztések lehetőségét, garantálják a fenntartható fejlődést.

A szakmai koncepció összeállítása során (melyet igényfeltárás előzött meg), törekedtünk arra, hogy a céljaink, programjaink teljes összhangban legyenek az Új Széchenyi Terv Társadalmi Megújulás Operatív Program irányvonalaival,valamint a magyar köznevelési rendszer megújításának kiemelt céljaival, hogy a projekt által a tanulóink nevelése során a test, a lélek és az értelem arányosan fejlesztésre kerüljön.

A kitűzött szakmai céljaink reálisak és megvalósíthatóságuk megalapozott, a tervezett indikátor célértékeink reálisak.
Intézményünk szervezeti formája és felépítése teljes mértékben alkalmas a projekt szakmai tartalmának megvalósítására, megfelelő projektirányítási tapasztalattal rendelkezik a sikeres lebonyolításhoz. A tervezett tevékenységek illeszkednek a céljainkhoz, komplexen egymásra épülnek, ütemezésük reális és tartható.

A projektünk alapvető célja a világismeretünk, ezen belül is a természet megszerettetése, alaposabb megismerése, környezettudatos szemlélet fejlesztése, a tájékozódási eszközök alkalmazása, alaposabb megismerése, a népzenén illetőleg a népi hangszereken keresztül a hagyományápolás erősítése. Mindezekkel együtt további fontos cél az egészséges életmódra nevelés.

Tanulóink számára a tanulás és a hangszeres gyakorlás következtében a helyes testtartás elsajátítása és a mindennapi aktív mozgás elengedhetetlen. Éppen ezért került sor egy sporttábor megvalósítására, ahol különböző, szintén a pályázat keretén belül vásárolt eszközökkel még változatosabbá, élményszerűbbé tettük a mindennapos mozgást.

Az ember szimbiózisban él a természettel, környezetével. Fontosnak tartjuk, hogy a tanulóink tapasztalati úton szerezzenek ismereteket e témakörben. Összesen 52 tanuló számára szerveztünk egy 7 napos ökotábort a szemléletformálást, a környezettudatos magatartást erősítve.

Tartottunk természet közeli mozgásos tevékenység-napot Harsányban, ahol a kalandparkot is kipróbálhatták a gyerekek, környezetvédelmi napot Poroszlón, ahol meglátogatták az Európa szerte híres Ökocentrumot illetőleg irányított hajótúrán vehettek részt a holt-Tiszán.
Az egészségtudatos nevelés keretében egészségnapot, dohányzás- és drogmegelőzési napot szerveztünk, ahol interaktív módon tanulhatták meg a gyerekek pl. az egészséges étkezés alapszabályait, a só nélküli szendvics-feltétek készítését, a gyümölcsös desszertek készítését cukor nélkül stb.

A közlekedésbiztonsági nap szervezésével szintén gyermekeink egészségének védelmét kívántuk szolgálni, hiszen nagyon sok a kerékpáros ill. gyalogos baleset a diákok között.

A határidő rövidsége miatt – 2015. október 31. a záró időpont – az összes tervünket nyáron illetőleg kora ősszel kellett megvalósítanunk, ezért az iskola dolgozóit valóban aktivizáltuk, hogy a tervek megfelelő minőségben és valóban a célnak megfelelően valósuljanak meg a programok.

Megvalósított programok száma: 9 darab.

A projekt programjaink résztvevő tanulók száma: 287 fő.

Továbbképzésen részt vett pedagógusok száma: 2*10 fő., melyből 100%-a sikeresen vizsgázók aránya.

A projekt megvalósítási és fenntarthatósági időszakában különös figyelmet fordítunk a fenntarthatósági és horizontális vállalásokra.

Sporttábor
Szakmai beszámoló
Hat csodálatos napot tölthettünk el 26 gyerekekkel Balatonszárszón. Egész ott létünk a sport köré épült, fontosnak tartottuk tudatosítani a gyerekekben, hogy egészségünk megőrzése érdekében nem csak a helyes táplálkozás, hanem a rendszeres sport, a mozgás is nagyon nagy szerepet játszik. Kitartásra, rendszerességre nevel. Mivel mi olyan gyerekeket vihettünk el táborozni, akik mind egytől-egyig valamilyen hangszeren játszanak, sokat ülnek, vagy egy helyben állnak zenélés közben, ezért nekik még nagyobb szükségük van a testmozgásra.

Remélem, hogy ebben a hat napban sikerült velük megszerettetni az aktív sportolást.

A különböző csapatjátékok, versengések által igazi kis csapattá alakulhattak a gyerekek. Mivel kipróbálhattak több fajta sportágat is (foci, röplabda kosárlabda, úszás ), remélem, hogy a zenélés mellett a következő tanévben már egy, az általuk leginkább testhezálló sportot is fognak választani.

Nem utolsó sorban, mivel mi pedagógusok is elég sokat ülünk egy helyben, mindannyiunknak nagyon jól esett a rendszeres reggeli átmozgató torna, a mindennapi testmozgás.

Ökotábor
Szakmai beszámoló
Hét forró nyári napot tölthettünk el a pályázatnak köszönhetően a gyönyörű Bükki Nemzeti Park területén fekvő nagyvisnyói Boróka táborban 52 tanuló részvételével. Minden adott volt, hogy Öko-tábort szervezhessünk: csodálatos tábor, festői környezet, a tábort kettészelő kristálytiszta vízű patakocska. Külön kértük a szülőket, hogy ez a hét tablet- és okostelefon- mentes hét legyen. Nagyon jó volt minden reggel az erdő hangjára ébredni, friss levegőt szippantani magunkba.

Minden napra terveztünk természet közeli játékokat, kirándulásokat. Nagyon jó volt látni, hogy az egyszerű játékokkal is le tudják kötni magukat a gyerekek. Elmondásuk szerint a nyelvsíp készítése tetszett nekik a legjobban, amit a tábor végén mindenki hazavihetett emlékbe.

Fontosnak tartottam, hogy a mai rohanó és pazarló világunkban beszélgessünk a környezetvédelemtől, szelektív hulladékgyűjtésről, az energiatakarékos háztartási gépek fontosságáról.
Remélem, hogy az itt tanultakat majd alkalmazzák a gyerekek a saját háztartásukban is, ha majd felnőtté cseperednek.

Pedagógus továbbképzések
Win-win típusú konfliktuskezelés
Az első napon a szokásos bemutatkozások után a Soter-Line Oktatási Központ trénere megkért bennünket, hogy meséljük el, kinek milyen konfliktusa adódott már akár a munkája során, akár a hétköznapokban. A beszélgetés kapcsán nagyon sok új dolgot tudtunk meg egymásról, annak ellenére, hogy egy helyen dolgozunk ugyan, igen különböző problémáink vannak, és sok közülük sürgős megoldásra vár. Megtanultuk, hogy a különböző élethelyzetekben adódó konfliktusokat más-más módon kell kezelnünk. Mindegyik egy-egy külön kis harc, melyet magunknak kell megvívni, de erre a feladatra alaposan fel is kell készülnünk. A harminc óra alatt a szituációs gyakorlatok, és a win-win típusú konfliktuskezelés segítségével kipróbálhattuk egymáson is a problémamegoldó képességünket.

Igen hasznosnak bizonyult a tréning mindannyiunk számára, mert többen közülünk már otthon a családi körünkben is kipróbáltunk bizonyos gyakorlatokat, természetesen sikerrel, így a következő hetekben már a munkánk során is hasznosíthattuk az továbbképzésen szerzett tudást. A továbbképzésen 10 fő vett részt iskolánkból.

Tanulási zavar. Zavar?
Az előadáson megtudhattuk, hogy mi a különbség a sajátos nevelési igényű és a tanulási zavarokkal küzdő gyerekek között. A velük való bánásmód, az iskola által nyújtott segítségek adta lehetőségeket is megismertük. Szóba került a hátrányos és a halmozottan hátrányos gyerekekkel való foglalkozás, annak nehézségei és pozitívumai. A tréning végén beszámolót kellett készíteni arról, hogy ki hogyan kezeli a mindennapokban ezeket a gyerekeket és hogyan tudjuk pozitív élményekhez juttatni őket a tanulási folyamat során. Nagyon tanulságos és hasznos volt a továbbképzés, köszönet a Soter-Line Oktatási Központnak érte. Ezen az előadáson is iskolánk 10 pedagógusa vett részt.

Harsány – Kalandpark

Reggel fél kilenckor indultunk külön busszal Mezőkövesdről Harsányba a Szabadidő- és Kalandparkba 40 gyermekkel.

A gyerekek nagy izgalommal várták a szombati kirándulást. A rövid autóbuszút után megérkeztünk a Kalandparkhoz. A tájegyszerűen lenyűgöző volt. Dombok, völgyek, tavak, erdőség. Ez volt az első látvány, amit megláttunk miután leszálltunk a buszról. Mindenki megkapta a belépésre jogosító karszalagját és máris elindultunk a szabadidő centrum kiinduló pontját jelző ebédlő helynek kialakított padok és asztalok felé. A nagy lejtő után lepakoltuk a csomagjainkat és egy rövid sportvetélkedővel nyitottuk a napot.

A vetélkedő után elindultunk a kalandpark erdőségei felé, melyben egy ügyességi pályát alakítottak ki a magasban három korosztály számára. A legkisebb a kölyökpálya volt, melyen a legkisebbeknek adott szórakozási lehetőséget. A középső nehézségű pálya a fiataloknak, kamaszoknak volt kialakítva, a felnőtt pálya pedig már a 6-7 méteres magasságot is elérte. A pályákat kipróbáló személyek először is egy biztonsági karabineres hámot kaptak, majd egy rövid oktatást a biztonságról és a karabinerek használatáról. A gyerekeknek a földön ki is kellett próbálni a biztonsági berendezést, majd a tanárok felügyeletével elindultak az életkoruknak és magasságuknak megfelelő pályákhoz. Az erdőséget rengeteg fa és aljnövényzet övezte, nagy élmény volt elszakadni a város zajától. Körülbelül délután egy órára a gyerekek végigmentek a pályákon, nagy buzdítások és szurkolások közepette. A fárasztó pályák után kiadós ebéd várta a gyerekeket, az ebéd után pedig szabadon közlekedhettek tanárok felügyelete mellett a szabadidőpark területén belül. A kalandpark tavain is kialakítottak szórakozási lehetőséget, egy nagy gömbbe a gyerekek be tudtak szállni és a tavon futva a gömbben tudtak haladni. Lehetőség volt játszótereken is szórakozni, trambulinon ugrálni, állatokat simogatni, futballpályán focizni és a legnagyobb élményt a több, mint 400 méter hosszú, nagy magasságban levő légi folyosó volt, mely az erdő és a tó feletti drótkötélen nyújtott lecsúszási lehetőséget a szórakozni vágyóknak.
A szabadidős program után délután 4 óra körül visszamentünk az autóbuszhoz és nagy élményekkel a hátunk mögött hagytuk Harsányt és a Kalandparkot.

Poroszló – Ökocentrum
Egy hűvös őszi reggelen indultunk el külön busszal Poroszlóra az Ökocentrumba 40 tanulóval. Miután leszálltunk, és megkaptuk a belépésre jogosító karszalagokat, az első utunk egy éjszakai felfedezőúthoz vezetett, ahol hüllőket és kétéltűeket láthattunk éjszakai megvilágításban, pl: szalamandrákat, békákat, gyíkokat. Ahogy haladtunk az épületben felfelé, minden emeleten újabb, érdekesebb dolgokkal találkoztunk, gyönyörű tájképeket láthattunk 3D-s távcsővel. A torony tetejéről, ami a hetedik emeleten volt, gyönyörű kilátás nyílt a tájra.
Ebéd előtt még jutott idő egy 12 perces 3D-s kis mozifilmre, ami egy napot mutatott be a Tisza-tavon. Igazi élmény volt megtapasztalni a Tisza-tavi naplemente hangulatát.

A finom ebédet a szomszédos Tavirózsa étteremben fogyasztottuk el.

Ebéd után a gáton sétálva jutottunk el a kikötőig, ahonnan motorcsónakokkal jártuk be a Tisza-tó egy kisebb területét. Útközben testközelből is megtekinthettük a vadkacsákat, sirályokat. Gyönyörű látvány volt, ahogy a csónakok a Lucaöröm borította vízfelszínen suhantak.

Ezután az emlékezetes program után még visszasétáltunk a felszálló madarat szimbolizáló Ökocentrumba, ahol az alagsori szinten az óriási akváriumokban csodálhattunk meg közel ötven féle halfajtát, köztük is a legnagyobbat, a vizát. Ez a halfajta egykor a természetes vizeinkben is megtalálható volt. Mindannyiunk számára a víz alatti alagút volt a legkülönlegesebb, egy örök élmény marad számunkra, ahogy óriási halak cikáztak, úsztak át a fejünk felett. A program zárásaként az ajándékboltban lehetett vásárolni egy-egy kis emléktárgyat, majd délután három órakor élményekkel gazdagodva hazafelé vettük az irányt.

Egészségnap
Igen hasznos volt ez az interaktív, az egészséges életmóddal kapcsolatos témakör egészét átölelő egész napos rendezvény. Többféle módszer, eszköz alkalmazásával, különböző tanórákon lehetőség nyílt a téma feldolgozására. A pályázatnak köszönhetően zöldségeket, gyümölcsöket, tejtermékeket vásároltunk, ezekből készítettek a gyerekek különböző szendvicsfeltéteket hozzáadott só nélkül, valamint gyümölcsökből édességeket cukor nélkül. A biológia illetve a természetismeret tananyag így közvetlenül a tanulók keze ügyébe került. Ezen a napon lehetőségük nyílt még íjászkodásra, egészségi állapot felmérésére. Előadást hallhattak a transzplantációval kapcsolatos témakörben, illetve szexuális felvilágosító beszélgetésre is sor került a nap folyamán. A Soter-Line Oktatási Központ szakemberei nagyon jó hangulatú előadásokat tartottak, hasznosnak bizonyult, hiszen vannak olyan tanulóink, akik otthon is kipróbálták és azóta is csinálják pl. a szendvicsfeltétek készítését. A programon 40 fő vett részt.

Közlekedésbiztonsági nap
2015. október 22-én a poroszlói általános iskola tornatermében tartottuk meg a kerékpáros közlekedésbiztonsági napot aminek finanszírozás a TÁMOP 3.1.4.C-2015-0269 számú pályázatból valósult meg 48 tanuló bevonásával.

Az elméleti és gyakorlati oktatás keretében a következőkről volt szó:

I. Elméleti rész
1. Alapvető KRESZ ismeretek megbeszélése
2. Az utóbbi időszakban változott, kerékpárosokkal kapcsolatos szabályok ismertetése

II. Gyakorlati rész
1. A kerékpár ellenőrzése
2. Segítség nélküli fel- és leszállás
3. Segítség nélküli elindulás
4. Segítség nélküli megállás
5. A kerékpár irányítása
6. A váltók helyes használata
7. Gyors megállás, anélkül, hogy elveszítenék az ellenőrzést a kerékpár felett
8. Különféle tárgyak, akadályok biztos kikerülése
9. Körülnézés – beleértve a hátranézést is, anélkül, hogy elveszítenék az ellenőrzést a kerékpár felett
10. Karjelzést adás jobb és bal kézzel, anélkül, hogy elveszítenék az ellenőrzést a kerékpár felett

Dohányzás- és drogmegelőző nap
A dohányzás elleni küzdelmet az Európai Unió is az egyik legfontosabb közegészségügyi céljává tette. A több éve nemzetközi szinten zajló program nemcsak a dohányzás, hanem a passzív dohányzás tekintetében is véleményt formál a fiatalok között, illetve leszokásra buzdítja a dohányosokat. A még nem dohányzó tinédzserek számára az előadás üzenete, hogy a dohányzásra nem is érdemes rászokni. A már dohányzó fiatalok számára azt közvetítette, hogy van elérhető segítség a dohányzásról leszokás elősegítéséhez, melyet érdemes használni. A passzív dohányzással kapcsolatos üzenet pedig az, hogy senkit sem lehet akarata ellenére dohányfüstnek kitenni.

A statisztikai adatok szerint nemcsak a dohányzás kipróbálása de a rendszeres cigarettázás kialakulása is egyre fiatalabb életkorban következik be. Az óvodából az általános iskolába került gyermeket a felsőbb osztályos tanulók miatt, fokozottabban érik azok a hatások, amelyek a dohányzást követendő példaként állítják.

Az összeállított pályázati anyag olyan fontos témaköröket dolgoz fel, mint a dohányzás története, egészséges életmóddal kapcsolatos döntések és választások, szociális befolyásoló tényezők, dohányzás okozta betegségek, a passzív dohányzás káros hatásai, a függőség, környezeti és gazdasági hatások, a cigaretta összetétele és a nemdohányzó életforma előnyei.

Feladatai: a dohányzással kapcsolatos egyéni ismeretek feltérképezése, az életkori sajátosságoknak megfelelő szintű információk átadása, az egészséges életmód választását megkönnyítő dohányzással kapcsolatos attitűd formálása, és a passzív dohányzás kényszere elleni aktív fellépés kialakítása.

Az egyik legfontosabb célja a dohányzás megelőzési programunknak, hogy olyan véleményformáló élmények érjék a gyermekeket, amelyek hatására később minél kevesebben próbálják ki a cigarettázást, illetve szokjanak rá a dohányzásra. A program 41 fő bevonásával valósult meg.

Sajtóközlemény: Sajtóközlemény letöltése